Szemhéjplasztika

Szemhéjplasztika – páciens tájékoztató

A szemhéjplasztika a páciens számára az egyik legkevesebb kellemetlenséggel járó plasztikai sebészeti beavatkozás, mely igen látványos eredményt nyújt, lényegesen megfiatalítja a tekintetet.  A szemhéjak plasztikai sebészeti műtéte késlelteti az öregedés folyamatát, de nem állítja meg.

Rövid összefoglaló a szemhéjplasztika műtétről

• Beavatkozás helyi érzéstelenítésben történik
  • Műtét ideje: 40-120 perc
  • Klinikai benntartózkodás: pár óra megfigyelést követően, panaszmentes állapotban kísérővel a páciens otthonába távozhat
  • Kötéscsere és varratszedés: műtét utáni 5-7. napon
  • Smink: 2 hét után lehet a szemhéjakra kozmetikumot alkalmazni
  • Teljes gyógyulás: 6-8 hét
    Munkavégzés: nem megerőltető munka esetén 1 hét után visszatérhet dolgozni
    Testedzés: 6 hét után fokozatosan terheléssel
    Végleges eredmény: 3-6 hónap után
  • Kontrollvizsgálatok: 5-7. nap, 4. hét, 3. hónap
  • Dohányzó páciensek esetén a gyógyulási folyamat hosszabb

Az ideális szemhéjon nincs bőrfelesleg, nem megereszkedett, nem puffadt, nem táskás, nem néz ki fáradtnak, izomtónusa erős. Máskülönben a tekintet fáradtnak, kialvatlannak látszik, a megereszkedett szemhéj sminkelése problémás. Felső szemhéjplasztika abban az esetben végezhető jó eredménnyel, ha a halánték egyáltalán nem ereszkedett meg.

A szemhéjplasztika műtét

A szemhéjplasztika többnyire helyi érzéstelenítésben történik; fájdalomcsillapítót injekció formájában adjuk az érzéstelenítőt a szemhéjak bőre alá. Az első finom tűszúrást követően az injekció hatása azonnal kialakul, és további fájdalomtól nem kell tartani.

A felső szemhéjon a belső szemzugtól metszés halad a pillasor fölött, az áthajlási redőben a külső szemzug irányába és folytatódik a természetes ráncok területén, így a metszés rejtett helyzetű redőben marad. Az alsó szemhéjon a metszés közvetlenül a pillasor alatt halad a belső szemzugtól a külső szemzug irányába és a természetes ráncokban folytatódik.

A mélyebb rétegekbe nagyon vékony, finom felszívódó öltéseket alkalmazunk, a bőrsebet szintén nagyon vékony és finom tovafutó nem felszívódó fonallal zárjuk. A varratvonalra sebegyesítő tapaszok, kötés kerül.

Szemhéjplasztika műtéthez szükséges vizsgálatok

• szemészeti szakvélemény: látásélesség, a szemgolyó, a szemnyomás, a szemfenék vizsgálata, könnytermelés
  • labor, vizelet, EKG
  • belgyógyászati/endokrinológiai kivizsgálásra szükség lehet, pld. pajzsmirigybetegség gyanúját keltő szemtünetek fennállásakor, vagy cukorbetegség vagy más a páciens által ismert, kezelt anyagcsere betegség fennállásakor

Felkészülés a szemhéjplasztika műtétre

• Dohányzás mellőzése: legalább 6 héttel a műtétet megelőzően tegye le a cigarettát. Már napi pár szál cigarettával is súlyosan kockáztatja a sebgyógyulást, a nikotin okozta érszűkület késlelteti a sebgyógyulási folyamatokat, pl. sebszétválás, hegminőségi problémák, elhúzódó duzzanatok
  • Vitaminok, nyomemelemek (C-vitamin, E-vitamin, szelén, cink) jótékony hatással van a sebgyógyulásra, ezáltal a hegek minőségére. Két héttel a beavatkozás előtt célszerű multivitamin készítményeket és 1000 mg C vitamint szedni.
  • Véralvadásra ható salycilat tartalmú gyógyszerek (Aspirin, Kalmopyrin), ginko biloba és egyéb hasonló természetgyógyászati szerek mellőzése 2 héttel a műtét előtt.
  • Műtét előtti héten már ne napozzon, szoláriumozzon
  • A műtétet megelőző este hajmosás javasolt, mivel frissen műtötten ez pár napig nem ajánlott
  • Az elkerülhetetlenül kialakuló szemkörüli bevérzések eltakarására szolgáló nagyobb méretű, a szemet jól takaró napszemüveget célszerű már a műtét előtt beszerezni
  • Célszerű zipzáras, gombos ruházatban érkezni a műtétre, a könnyebb öltözködés érdekében
  • Műtét napján a klinikára smink nélkül érkezzen

Szemhéjplasztika műtét utáni mellékhatások

• duzzanatok a műtött szemhéjon 2-4 nap alatt nyom nélkül megszűnnek
  • a bevérzések a műtét elkerülhetetlen velejárói, max. 10 napon belül felszívódnak, ez a folyamat ARNICA MONTANA 9CH homeopátiás készítménnyel meggyorsítható.
  • sebfájdalom: 1-2 napon belül teljesen megszűnik. Cataflam , vagy más vény nélkül is kapható fájdalomcsillapító pl. Nurofen Rapid Forte tabletta szedése elegendő.
  • könnyezés
  • fényérzékenység napszemüveg viselésével csökkenthető, hunyorgás elkerülhető

A szemhéjplasztika eredményének tartóssága

Egyénenként változó, alkati és genetikusan meghatározott tényező mellett a páciens életvitele, betegségek és más tényezők is befolyásolhatják az elért eredményt; nem utolsó sorban az a tény is, hogy az első szemhéjplasztikára milyen életkorban került sor. A műtéti eredmény tartóssága átlagosan 10-15 év.

Mit tehet a műtéten átesett páciens az eredmény tartósságának érdekében?

• műtétet követően azonnali pihenés és jegelés a műtétet követő 2 napig: 5-10 perc jegelés, 1 óra szünet. (jégzselé nem érintkezhet közvetlenül a sebbel, steril gézlappal,zsebkendővel fedjük, így választjuk el az arctól)
  • fertőzés elkerülése érdekében, ha váladékozást észlel (reggel szemei beragadnak, nem tudja jól nyitni) néhány napig szemrésbe antibiotikus szemcseppet alkalmazzon
  • keringést és véraláfutás felszívódást elősegítő gyógyszer és/vagy speciális krém (pl. fekete nadálytő) használható
  • szemváladék eltávolítása megnedvesített fülpiszkálóval történhet
  • első napokban a fejet alápolcolva, magasabb párnán ajánlott aludni
  • javasolt az erősen fűszeres, csípős, forró ill. erős rágást igénylő ételek kerülése
  • kerülendő a fokozott fizikai terhelés és minden olyan tevékenység, mely vérnyomás emelkedéssel jár
  • hegvonal teljes gyógyulásáig kozmetikum nem érheti a sebet; az alsó szemhéjak igen érzékenyen reagálnak műtét után túl korán használt kozmetikumokra, előfordulhat emiatt súlyos allergiás gyulladás is
  • varratszedés után hegek kiszáródástól óvása körömvirág kenőcs, aloe vera készítmények, zsíros kenőcsök használatával
  • hegvonalat min. 2 hónapig ne napoztassuk (szolárim se!), napnak kitett területet 50-es faktorú fényvédővel óvjuk, mivel nincs a hegszövetben pigmenanyag, ezáltal napfényre véglegesen bebarnul
  • dohányzás mellőzése: kimutathatóan magasabb a dohányzással összefüggő szövődményi ráta (pl. sebszétválás, hegminőségi probléma, elhúzódó duzzanatok stb.)
  • Vitaminok, nyomelemek szedése segíti az optimális hegképződést

Milyen tünetek esetén kell a kezelőorvoshoz fordulni?

A szemhéjműtét után kialakuló látászavar, vérzés, fokozódó fájdalom, növekedő szemhéjduzzanat, műtét környezetében kialakuló fájdalmas bőrpír, fokozott váladékozás, a szemzárás tartósan fennálló nehézsége esetén AZONNAL  forduljon kezelőorvosához!

Dr. Debreczeni Béla Zoltán Ph.D.
plasztikai sebész főorvos, igazságügyi szakértő
plasztika@drdebreczeni.hu
tel.: +30-869-2193, 30-256-8894