Zsírleszívás

Zsírleszívás – páciens tájékoztató

Zsírszívó eljárás célja a testkontúr látványos javítása azáltal, hogy eltávolítja a bőr és az izomzat között húzódó zsírpárnákat. A zsírszívás nem fogyókúra, nem súlycsökkentő beavatkozás. Genetikai eredetű zsírfelhalmozódás ellenáll a diétáknak és a rendszeres mozgásnak, leggyakrabban a has, comb, kar, hát, fenék területén található örökletesen sok zsírsejt. Zsírszívással kisebb-nagyobb genetikai kontúr egyenetlenséget lehet igen látványosan megszüntetni.

Rövid összefoglaló a zsírleszívás műtétről

A DrD Plasztikai Stúdióban vibrációs zsírleszívást végzünk, ami ún. tumescens technikát alkalmaz, zsírszívást folyadékfeltöltéssel.

• ÉRZÉSTELENÍTÉS: helyi érzéstelenítésben történik
  • MŰTÉT IDEJE: 1-3 óra, kezelt területek méretétől függően
  • KLINIKAI TARTÓZKODÁS: rövid megfigyelés után páciens kísérővel otthonába távozhat
  • GYÓGYULÁSI IDŐ: 2-4 hét, kezelt terület teljes gyógyulása 6-8 hét (leszívott zsír mennyiségétől és az érintett terület nagyságától függ)
  • MUNKÁBA ÁLLÁS: nem megerőltető munka esetén műtét után 3 nappal visszatérhet
  • TESTEDZÉS: könnyű testmozgás 1  hét után fokozatos terheléssel
  • SPORTOLÁS: 2-3 héttel a műtétet követően
  • VÉGLEGES EREDMÉNY: 6 hónappal a beavatkozást követően
  • KONTROLL VIZSGÁLATOK: 1. nap, 1 hét,  1. hónap, 6. hónap, 1 év
  • SZORÍTÓRUHA viselése: 4-10 hétig (testtájéktól függően)
  • EREDMÉNY: tartós, amennyiben egészségesen táplálkozik és sportos életvitelt folytat

Fontos, hogy a páciens elvárása reális legyen a zsírszívás eredményét illetően. A zsírszívás nem pótolja a fogyást és nem jelent megoldást elhízás ellen. Zsírszívásra alkalmas páciensnek nincs 12 kg-nál nagyobb súlyfeleslege, zsírpárnák csak bizonyos testrészekre lokalizálódtak, testsúlya nem ingadozik, bőre kellően feszes és rugalmas, nem dohányzik. Bizonyos gyógyszerek szedése ill. egyes kezelések kockázatot jelentenek, ezért pontosan számoljon be minden korábbi ill. fennálló betegségeiről. Súlyos cukorbetegség, szív-és érrendszeri vagy tüdőbetegség kizáró tényező lehet.

Alkalmassági vizsgálat a gravitáció érvényesülése mellett álló helyzetben történik. A páciens izomzatát megfeszítve áll, a sebész a bőr és a bőr alatti zsírpárnával együtt emeli meg; az un. „pinching tesztet” alkalmazva történik a zsírszövet vastagságának megítélése, ill. a bőr rugalmasságának vizsgálata.

A folyadékfeltöltéssel, sejtduzzasztással végzett zsírszívás előnye, hogy a zsírszövetbe beadott folyadék fellazítja a kezelendő területet és ezáltal megkönnyíti a zsírszívókanül mozgását, ezáltal a tumeszcens technikával végzett zsírleszívás pontosabb és hatásosabb. A folyadék fájdalomcsillapítót és érösszehúzó gyógyszert is tartalmaz, így csökkenthető a fájdalom és az esetleges vérveszteség. A professzionális tumeszcens technika nagy előnye, hogy rendkívüli hatékonysága mellett nincs szükség intravénás nyugtatókra, kábító fájdalomcsillapítókra.

A vibrációs infraszonikus zsírszívás nagy frekvenciájú motorral végzett kanül mozgása a lehető legpontosabb és legfinomabb eredmény elérését teszi lehetővé. Az eljárás másik nagy előnye, hogy a sebész néhány parányi metszést ejt, nincs szükség varratokra. A metszéseket mindig gondosan megtervezett, lehetőség szerint rejtett helyeken (redőben, ráncban, hajlatban, köldökben stb.) ejtjük, így a gyógyulást követően mindössze egy kis pontszerű nyom marad. Minél vékonyabb kanüllel dolgozik a plasztikai sebész, annál egyenletesebb, igényesebb munkát tud végezni.

Hogyan zajlik a zsírleszívás műtét?

A folyadékfeltöltéssel végzett zsírszívás többnyire helyi érzéstelenítésben történik. Helyi érzéstelenítéskor a fájdalomcsillapítót injekció formájában adjuk. Az első finom tűszúrást követően az injekció hatása azonnal kialakul, és további fájdalomtól nem kell tartani. A páciens kérése alapján a műtét elvégezhető bódításban vagy altatásban is, azonban a beavatkozáshoz általában nincs szükség általános érzéstelenítésre.

Érzéstelenítőszert is tartalmazó speciális oldatot igen vékony, tompa végű, szöveteket nem sértő kanüllel juttatjuk a kezelendő területre, ezáltal a zsírszövetek felduzzasztása történik.

A legkorszerűbb, nagyon vékony kanülök egészen kis (1-1,5 mm-es) metszéseken keresztül vezethetőek a bőr alá. A nagy hatású vákuumra kapcsolt kanül segítségével történik a tényleges zsírszívás, a kanült felületesebben és mélyebben is, más-más területekre vezeti a sebész. A kis metszéseket nem szükséges összevarrni. A vérveszteség még nagy volumenű zsírszívás esetén is kicsi.

A kanülök behatolási pontjaira speciális sebegyesítő tapaszok kerülnek, ami a varratok nélküli tökéletes sebzáródást segíti elő, ill. műtétet követően szabadon ürülhet a sebváladék. A speciális szorítóruha feladásával zárul a műtét; rövid pihenés és orvosi felügyelet után a páciens kísérővel otthonába távozhat.

A speciális, megfelelő minősítéssel ellátott sebészi kompressziós ruha egyenletes nyomást gyakorol a kezelt területre, elősegítve a folyadékgyülem felszívódását, a szövetek egyenletes visszatapadását, másrészt a bőr adott formára való zsugorodását segíti elő. Megfelelően rugalmas bőr esetén lehet csak egyenletes letapadást, rugalmas összehúzódást várni a beavatkozást követően.

Az izomzatot nem érinti a beavatkozás, ezért nincs komolyabb fájdalom. Az érzéstelenítő –érösszehúzó oldat hatása 16-18 órán keresztül tart, így a vérveszteség és fájdalom minimális. Első napokban izomlázszerű kellemetlen érzés, de nem kifejezett fájdalom érezhető. A kezelt terület 3 hónapig duzzadt, tapintásra érzékeny és fájdalmas lehet. A duzzanat leapadását követően látványosan javul a kezelt testtáj megjelenése; a zsírréteg eltávolítása karcsúbb, simább testkontúrt eredményez.

Felkészülés a zsírleszívás műtétre

• Dohányzás mellőzése: ideális esetben legalább 6 héttel a műtétet megelőzően
  • Véralvadásra ható salycilat tartalmú gyógyszerek (Aspirin, Kalmopyrin), ginko biloba és egyéb hasonló természetgyógyászati szerek mellőzése 2 héttel a műtét előtt
  • Zsírszívás előtti héten már ne napozzon (immmunrendszert gyengítő hatás miatt)
  • Műtét előtt néhány nappal ne használjon zsíros, olajos testápoló szereket a kezelenő területen, műtéti előtti terv felrajzolását a zsíros bőr nagyban megnehezíti
  • Beavatkozás előtt antibakteriális tusfürdőt javasolt használni
  • Műtét előtti este vérhigító injekció beadása
  • Műtét előtt pár órával éhgyomorra kell maradni
  • Célszerű zipzáras, gombos felsőruházatban érkezni a műtétre, a minél könnyebb öltözködés érdekében.

Zsírleszívás műtét után lehetséges mellékhatások

• duzzanatok, véraláfutások a műtét elkerülhetetlen velejárói, max. 10 napon belül felszívódnak
  • feszítő, égő érzés
  • első napokban tompa izomlázszerű kellemetlen érzés, de nem kifejezett fájdalom
  • kontur-egyenletlenségek: a bőr ráncos vagy hepehupás lesz (rugalmatlan bőr és/vagy nem megfelelő gyógyulás következtében)
  • hegesedés
  • folyadék-gyülem (szeróma)
  • gyógyszerekre vagy érzéstelenítőre adott allergiás reakció
  • ideiglenes vagy állandósuló zsibbadás, idegkárosodás
  • vérrögök képződése, amik a tüdőbe jutva akár trombózist is okozhat

Tévhit, hogy a leszívott területre visszarakódik a zsír. Zsírsejtek felnőtt korban már nem tudnak szaporodni, csak hízni. Helyes életmód mellett tartós az eredmény. Hízás esetén más testtájékhoz képest kevésbé fog meghízni, mivel a zsírszívással csökkentettük a zsírsejtek számát, kevesebb zsírsejt maradt, aminek nőhet a térfogata. A zsírszívással kialakított formák véglegesen megmaradnak, jelentősebb hízás esetén is.

Amit a páciens tehet az esztétikus eredmény érdekében

• műtétet követően azonnali pihenés és jegelés, de a zsírszíváson átesett páciens nem fekvőbeteg
  • trombózismegelőzés miatt elengedhetetlen a sétálás, lábak mozgatása stb. illetve
  • vérhigító injekciózás az orvos utasítása szerint
  • kompressziós szorítóruha, haskötő folyamatos viselése a sebész által elrendelt ideig, általában 4-10 hétig, első napokban még tisztálkodás idejére sem vehető le.
  • hegek kiszáródástól óvása körömvirág kenőcs, aloe vera készítmények, zsíros kenőcsök használatával
  • hegeket min. 2 hónapig ne napoztassuk (szolárim se!), 50-es faktorú fényvédelem
  • dohányzás mellőzése: a nikotin okozta érszűkület késlelteti a sebgyógyulási folyamatokat
  • sok folyadék fogyasztása
  • fehérjedús táplálkozás
  • vitamindús étrend (gyümölcs, zöldség)
  • ödéma csökkentése vízhajtó tea fogyasztással (pl. csalán) történhet
  • szükség szerint, orvos utasítása alapján nyirokmasszázs (pl. ultrahangos)

Milyen tünetek észlelésekor kell azonnal a kezelőorvoshoz fordulni?

Fokozódó fájdalom, hőmérsékletemelkedés, váladékozás, bármilyen közérzetbeli eltérés észlelése  esetén forduljon kezelőorvosához!

Dr. Debreczeni Béla Zoltán Ph.D.
plasztikai sebész főorvos, igazságügyi szakértő
plasztika@drdebreczeni.hu
tel.: +30-869-2193, 30-256-8894