Páciens tájékoztató

Mellplasztika – páciens tájékoztató

A legfontosabb tudnivalók a mellplasztikai műtétekkel kapcsolatban - mire kell figyelni a mellműtét után

Kórházi tartózkodás

Emlőprotézis beültetésekor célszerű egy napot az operáló intézményben eltölteni /kötés- drain ellenőrzés, eltávolítás, csere, fájdalomcsillapítás, esetleg antibiotikus kezelés, narkózis utáni hányás kezelése stb miatt. Műtétet követő 24 órán belül felkelhet, néhány napig fáradtságérzés természetes.

Sebgyógyulás

A sebgyógyulás 7-8 nap, de a tovafutó varratsorokat 10-14 nap után célszerű eltávolítani. Néhány napon belül a gézkötés eltávolítható. Bimbók égő érzése természetes jelenség lehet, a duzzanat megszűnésével ez 2 héten belül megszűnik. Az emlő mérsékeltebb duzzanata három-öt hétig is eltarthat.

Hegek

A hegek legalább hat hétig kemények, rózsaszínűek lesznek. Ezután ugyanilyen méretűek maradnak, vagy szélesedhetnek. Néhány hónap múlva a hegek halványodni kezdenek, teljesen sosem fognak eltűnni. Optimális esetben vékony fehér vonallá alakulnak. A heg kiszélesedhet, keloidosan kiforrhat, ezt előre prognosztizálni nem lehetséges.

Varrateltávolítás után a kis, vékony heg átmenetileg az érbenövések miatt vöröses elszíneződésű, melyet különböző módszerekkel sorvadásossá lehet tenni elfehéredését meg lehet gyorsítani /Kelocot gel, Nagosil lap, Ftorocort stb.

A metszéseket olyan helyeken ejtjük, hogy a hegek olyan rejtettek legyenek, amennyire csak lehet; az emlő alatti redőben, a bimbóudvar körül, vagy a hónaljvonalban; bár az utóbbi metszéshely ujjatlan ruhában nem mindig marad észrevétlen.

Emlőfeszülés

Az emlő implantátum közvetlenül az emlőszövet mögé, vagy a mellkasizom alá ültethető be. Közvetlenül a műtét után erős, feszülő fájdalom természetes, mely egy-két hét után csökken és megszűnik. Ha izom alá történt a beültetés, akkor  a felső végtagok mozgásukban átmenetileg korlátozottak lehetnek, a karmozgáskor jelentkező fájdalom tovább tart. A legtöbb diszkomfort érzését az orvosa által felírt gyógyszerrel kiküszöbölheti.

Műtét utáni kezelés

A műtőben felhelyezett kötést az orvos ellenőrzi, ha szükséges másnap átköti, a szívó csöveket eltávolítja. A kötéshez a beteg nem nyúlhat, a kötéscseréket az orvos határozza meg. Az orvos határozza meg a varratszedés után a speciális, sebészi melltartó viselésének időtartamát is. Általánosságban 6 hétig éjjel-nappal melltartó viselése kötelező.

Néhány napig szükség lehet fájdalomcsillapító szedésére, egyéni érzékenységtől függően. A műtét utáni időszakban általában nem kell más gyógyszereket szedni, de ettől  az operáló orvos utasítására  esetenként lehet eltérés.

Életmód otthon

A műtéti területet egy héttel a műtétet követően lehet először óvatosan lezuhanyozni, amennyiben az orvos másként nem rendelkezik. A sebészorvosának javaslatát kell követnie arra vonatkozóan, mikor kezdheti a testedzést és a mindennapi fizikai tevékenységet. Mellei valószínűleg az első időszakban a mozgásra érzékenyek lesznek, így kerülnie kell a megerőltető fizikai terhelést, úgy mint cipekedést, hajolást, emelést, kar váll fölé emelését stb.

Műtét után 3 héttel el kell kezdeni az implantátumok óvatos mozgatását, a hegek masszírozását, aminek módját az operáló orvos megmutatja.

A mindennapi élet, a sport, tompa erőbehatás, magas nyomás /búvárkodás/, kis légnyomás /repülő,  nagy magasság/ kárt nem okozhat a protézisekben. A műtétet követően fél évig javasolt közfürdők, uszodák kerülése, mivel a vékony hegszövetek fokozott fertőzésveszélynek vannak kitéve.

Kockázati tényezők, lehetséges szövődmények

A narkózisban végzett műtét narkózis kockázati tényezőit a narkózis tájékoztató tartalmazza, a narkózisba beleegyező nyilatkozatot műtét előtt alá kell írni.

Műtét után  nagyon ritkán kialakulhat vérzés, gyulladás, sebszétválás, protéziskilökődés. A műtét utáni időszakban  egyik, vagy mindkét emlőben tokzsugorodás fordulhat elő, mely négy súlyossági fokozatba sorolható. Laza kötőszövet, súlyos, nagyméretű protézis beültetése után a megnövelt emlők meglóghatnak és korrekcióra szorulhatnak. Számolni kell azzal is, hogy kb. 15 év múlva esetleg a protéziseket modernebbre kell cserélni. Minden esetben ki kell cserélni a protéziseket, ha az valamilyen problémát okoz !  A protézisek  spontán repedése ritka, de traumára, szúrásra megsérülnek, ekkor azonnali cserére szorulnak.

Izom alá ültetett protézisek esetében un. dupla buborék fenomén alakulhat ki, ami esztétikailag zavaró jelenség. Nagymértékű feszülés esetén a protézis a bordák közé herniálódhat.

Kérjük, kerülje a dohányzást, mivel a nikotin okozta érszűkület késlelteti a sebgyógyulási folyamatokat, és kimutathatóan magasabb a dohányzással összefüggő szövődményi ráta ( pl. sebszétválás, hegminőségi problémák, elhúzódó duzzanatok stb.)

Kötelező utánkövetés és rendszeres ellenőrzés

A páciens az orvosi utasításokat betartja, kötelező ellenőrző vizsgálatokon megjelenik a kezelő orvos által meghatározott időpontokban. Az emlőprotézis műtéten átesett pácienseket az operáló intézet gondozza, időnként ellenőrzi, ha szükséges után-vizsgálatoknak veti alá /CT, MRI stb/. A műtétet követő javasolt ellenőrző vizsgálatok: 3 hétig hetente, utána 6 hetes, 3 hónapos, fél éves, 1 éves időpontokban, amennyiben az orvos másként nem rendelkezik.

A műtét utáni kezelésben az operáló orvos utasításaitól eltérni nem lehet. A kezelés módosítására, vagy kiegészítésére csak a kezelő orvos adhat engedélyt. A kezelésekről való távolmaradás és az ebből adódó esetleges egészségromlás a beteg felelősségét terheli.

A méretnövelő emlőplasztika következménye

A műtét után az emlő teltebbnek, tónusában és alakjában természetesnek tűnik, amennyiben a páciens természetes megjelenésű mellek mellett döntött, és így az operáló orvos az erre a célra legmegfelelőbb méretű, alakú, profilú, töltésű implantátumot választotta.

Milyen tünetek észlelésekor kell azonnal orvoshoz fordulni?

Emlőprotézis beültetés után fellépő magas láz, az emlő hirtelen megduzzadása, elviselhetetlen mellfeszülés.lüktető fájdalma, bőrpír, a seb  váladékozása ,a felkar mozgáskorlátozottsága  esetén AZONNAL fel  kell  keresni az operáló orvost!